4. 12. 2014

Vlídné příběhy (Jose Carlos Bermejo)

Chtěla jsem vám je vypsat.
Ale myslím, že to asi nemá moc cenu. Stručně vám nastíním děj, případně přiložím odkaz, kde byste je mohli najít a přečíst si.

Rok vydání: 2013
Nakladatelství: Kostelní vydří
Formát tak A6 a počet stran - 90
Opravdu droboučké čtení na každý den - a nádherné!
Některé z příběhů si opravdu uchovám v paměti. Za sebe fakt doporučuju a jsem strašně ráda, že jsem ji v knihovně vzala.
Autor je (myslím) katolický kněz, Španěl.
Povídky jsou jakýmsi mixem buddhismu a křesťanství, lidové moudrosti, i toho, co snad lidé už zapomněli, a začínají si to připomínat až teď, v poslední době.
Já za sebe opravdu doporučuju - A ROZHODNĚ ČASU, KTERÝ JSEM TÉHLE ÚTLOUNKÉ KNÍŽCE VĚNOVALA, NELITUJU.

Stručné děje (těch, co mě nejvíc oslovily)


Palma - o palmě, která vyrostla a zesílila právě kvůli hrubému a bezcitnému chování jiných (Bena Sadoka).

Tři králové - o holčičce, které na Vánoce nosí dárky Tři Králové (obdoba českého Ježíška ve Španělsku). Zjistila, že dárky nosí rodiče - pomocníci tří králů - protože jinak by to tři králové neměli šanci zvládnout. A tak to je i u nás. Ježíšek dává rodičům prostředky, aby hýčkali děti, které on miluje ;)

Viviana - O dívce, kterou potkávaly jen samé těžkosti, ale právě díky nim vynikla a předstihla ostatní. (V otroctví se naučila dělat dřevěné sloupy, tkát látky - a díky tomu postavila v číně ten nejkrásnější chrám).

Vlk z Gubbia - Alegorie na to, že někdy to zlé v nás (ale i to, co nás potkává) je tu z nějakého důvodu, má nás to něčemu naučit. Třeba vesničany z Gubbia měl vlk, co sužoval jejich vesnici, naučit větší pokoře.

Dva vlci - povídka, co mě oslovila asi nejvíc. V každém z nás jsou dva vlci, vyprávěl starý indián svému vnukovi. Vnuk se zeptal, který z těch vlků vyhraje. Ten kterého živíš, odpověděl dědeček. A tak to je. Ve všech lidech je to dobré i to zlé - a záleží jenom na nás, jak s tím budeme dál pracovat.
Nikdo se nerodí jen zlý a jen dobrý. Každý musíme bojovat a snažit se krmit toho správného vlka.

Nespravedlivý soud - o tom, že ani lidská zloba ani nenávist nepřemůže moudrost, která pochází od Boha. Kdo spoléhá na Boha a věří mu, ten si v každé situaci poradí. Zmanipulovaný soudce chtěl obětovat obětního beránka na božím soudě - a schválně mu dal jen dvě možnosti - smrt a smrt, ačkoli mu měl dát na výběr život a smrt (něco jako los). Ale obětní beránek si poradil :))



Proč křičíme - o tibetském mistrovi, který svým žákům vysvětloval, že křičíme, protože se naše srdce od sebe vzdalují a neslyšíme se. A šeptáme, když jsme zamilovaní, neboť naše srdce jsou si blízko.

Rybaření, umění užívat si života
O tom, že člověk je šťastný, netouží-li po penězích a vyšším společenském postavení. Šťastní můžeme být teď a tady.

Poustevník - O poustevníkovi, který měl MNOHO práce - musel ZKROTIT sám sebe - Musel zkrotit dva sokoly (=oči), chtějí vidět nejen to, co mají, ale i to, co nemají, dva orly (=ruce), které nechtějí jen pomáhat, ale i ubližovat, dva zajíce (=nohy), kteří si chtějí utíkat, kam chtějí, jednoho hada(=jazyk), který je úlisný a dokáže hodně poranit, jednoho osla(=tělo), které si dělá co chce, a lva - zpupného a pyšného (=srdce).

Bůh a holič - O rozhovoru zákazníka s holičem o existenci Boha a holiče - že to nesouvisí? Ale kdeže! :D
Holič začal: "Podívejte se, já nevěřím, že Bůh existuje."
"Proč to říkáte?" ptal se zákazník.
Holič: "Je to jednoduché, stačí vyjít na ulici a uvidíte, že Bůh neexistuje. No řekněte sám, kdyby existoval, bylo by tolik nemocných lidí? Bylo by tolik opuštěných dětí? Jestli skutečně existuje Bůh, bylo by tolik trápení a bolesti? Jak můžu milovat Boha, který dopustí toto všechno….?"
Zákazník se na chvíli zamyslel, ale neodpovídal, protože se nechtěl začít hádat. Holič skončil svoji práci a zákazník odešel. Jen co vyšel na ulici, uviděl muže s dlouhými vlasy a s dlouhou bradou, neupraveného a špinavého.
Bylo to velmi dávno, kdy tento muž měl ostříhané vlasy.
Zákazník se vrátí zpět k holiči a říká: "Víte co? Holiči neexistují!!!"
"Jak to můžete říct" ptá se holič překvapeně. "Já jsem holič a jsem tu. Právě teď jsem vás ostříhal a oholil."
"NE!" prohlásil zákazník. "Holiči neexistují, protože kdyby byli, nebylo by tolik neupravených lidí s dlouhými vlasy a dlouhou bradou, jako tamten muž venku!"
Holič: "Aaaaha, holiči existují, to jen lidé je nevyhledávají."
Zákazník: "Přesně!!! Je to tak. Bůh existuje. Jen lidé ho nenásledují, ani ho nehledají. Proto je na světě tolik bolesti a trápení".

Socha Buddhy - O knězi (buddhistickém), který upřednostnil mrtvého buddhu před živým člověkem - o tom, jak si sochou buddhy člověk zatopil, aby mu nebyla zima.
Někdy dáváme pozornost a úctu jen věcem a zanedbáváme lidi.

Světlo na cestu - O slepci, který nosil lampu. Sám neviděl, ale svítil jiným. Kratičký a nádherný příběh.

Nepřijatý dar - O učiteli (buddhistickém), který neoplácel urážky a nadávky svému žákovi - on jeho dar (=urážky a potupa) nepřijal. Nemusíme oplácet urážky, nadávky a zlo - je to "dar", který nemusíme přijmout - my ho přece nechceme.

Jídlo a pes - o člověku, který plýtval slzami. Tady to je. Slzami nemáme plýtvat, slzy jsou krev. Jsem jedna z těch, co by si měla vrýt do paměti, že moje slzy jsou cenné, a neměla bych brečet kvůli každé kravině.

Ani ty, ani já nejsme stejní - O Buddhovi, který odpustil svému protivníku, který ho chtěl zabít, protože všichni se posunujeme dál. Buddha už není na té cestě, kde po něm Devadatta hodil kámen. A Devadatta už není mužem, co ten kámen hodil. Nechme minulost minulostí. Přijmeme ji, litujme jí (případně), ale nechme ji být.

Stařec a dítě - Kdysi dávno mi vyprávěla babička - Není na světě člověk, který by se zalíbil lidem všem.

Tak :D Jsem to nějak "zvládla".
Opravdu, ty příběhy se mi strašně líbily, a mimo jiné i to, jak krásně se prolínalo křesťanství s buddhismem.
Nejsem buddhistka, a asi nikdy nebudu. Ale buddhismus, jak víte, mám ráda, připadá mi to jako dobré náboženství. :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Spamy ignoruju, reklamy a hlasování - zařizuju se podle nálady, vulgární výrazy netrpím - buďme lidi, ne dobytek. Díky :-)
Nevhodné komentáře mažu a za ty vhodné budu moc ráda :-)

"Quotidie morior - umírám kdykoliv."

"Naše dokonalost spočívá v tom, že víme, že jsme nedokonalí."(Augustinus Aurelius)